Jumaat, 23 Mac 2012

Teka teki Penghulu Teo Kok Eng

Pendahuluan
Perletakan jawatan Penghulu Tanpa Mukim Kaum Cina Dun Guchil Teo Kok Eng telah menjadi berita sensasi di kalangan penduduk Kuala Krai sehari dua ini. Ditambah pula dengan  UMNGOK telah memainkan isu ini di internet dan blog. Saya secara peribadi mengenali beliau sejak berkampung dengan MTD Guchil sejak 2009.

Sesuatu yang agak salah dan aneh apabila beliau mengistiharkan perletakan jawatan tersebut di dalam akhbar tempatan dan tidak merujuk kepada pimpinan PAS Kawasan atau negeri terlebih dahulu. Ini bermakna beliau mempunyai agenda peribadi yang tertentu, walaupun saya nampak tindakan beliau itu agak cetek dan gersang namun ia agak memberi impak besar pada kredebeliti pimpinan PAS Kawasan Kuala Krai.

Tindakan Penyelamat Yang Gagal.
Ketika saya sudah merangka satu tindakan penyelamat sekadar termampu oleh seorang pejuang kecil, temujanji yang sudah siap diatur dengan beliau tidak kesampaian atas ketidakhadiran beliau seperti yang dijanjikan. Ini bermakna tindakan perletakan jawatan itu adalah sesuatu yang sudah nekad dan tidak akan ditarik kembali dalam apa jua keadaan sekalipun. Kalaulah beliau hadir, mungkin beberapa perkara boleh di bincang dan sudah tentunya beliau boleh mencurahkan sebaknya  face to face dgn exco Kerajaan Kelantan yang isyarat greenlight sudah diterima.

Disebalik Perletakan Jawatan
Sebagai seorang pemimpin kepada Parti yang didokongi, sesiapapun pemimpin itu harus sedar bahawa pengorbanan adalah sesuatu yang amat dituntut. Sudah pastinya cabaran dan dugaan akan datang bertimpa-timpa, cemuhan dan kutukan adalah lumrah, lebih-lebih lagi serangan fitnah pasti datang. Pengorbanan wang ringgit , masa dan tenaga tidak terkira. Jika tidak mampu untuk menghadapi itu semua,janganlah sesekali cuba untuk terjun sebagai pimpinan perjuangan hatta sebagai Tok Penghulu sekalipun.

Ada beberapa kes secara teknikal yang sebenarnya adalah kerana kelemahan beliau sendiri. Banyak bantuan-bantuan kerajaan negeri yang disalurkan kepada rakyat tidak dapat dimanfaatkan kerana kelemahan tersebut. Dalam keadaan begitu, tok wakil lah yang menjadi kambing hitam untuk dipersalahkan.



Ada satu ketika beliau menyampaikan bantuan beras kepada golongan yang memerlukan adalah atas inisiatif beliau sendiri, antara sifat terpuji tetapi momentum ini tidak dapat dipertahankan oleh beliau kerana tiada kekuatan mental








Majlis sambutan Tahun Baru Cina di Tokong
Taman Krai memperlihatkan kecaknaannya       
kepada masyarakat Cina













Majlis terakhir yang dihadiri oleh beliau iaitu
Majlis Ceramah Pakatan Rakyat di Tapak Pasar
Borong Guchil pada Khamis 1 Mac lalu











Liabiliti
Pada dasarnya perjuangan pimpinan PR atau khususnya PAS, perlulah merenung dan menilik kembali pengerak yang perlu dipertengahkan, terutama sekali tentang akhlak dan moral. kerana terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya. dalam konteks ini kita lihat ramai yang menjadi liabiliti kepada hasrat murni kepada pejuang parti. Adalah tidak susah untuk mengenalpastinya. kerana pimpinan PAS Kawasan sendiri pun mengetahui apakah ciri-ciri yang tidak perlu ada pada seseorang pimpinan itu. Kekadang liabiliti tersebut mempunyai pendokong yang ramai di belakangnya.

                           sumber : facebook Teo Kok Eng
Sebagai seorang pejuang kecil, saya tidak teragak-agak untuk mengatakan bahawa kita menghadapi saingan cukup sengit dan serangan tektikal berterusan dari UMNGOK. Jarum-jarum halus sentiasa dicucuk kepada ahli dan pengundi kita. Mereka memegang prinsip hajat di hati nak peluk gunung tetapi apakan daya terpeluk bukit. Maksudnya di sini ialah mereka memasuki kelompok masyarakat ahli dan penyokong kita dengan muka yang manis dan suara merdu. dalam kelompok tersebut mereka dapat menarik segelintir untuk bersama mereka dan ini sudah cukup untuk mengenapkan angka pengundi mereka. Contoh terbaik ialah kumpulan muslimat Sungai Durian Luar yang membuat aktiviti membaca yasin dari rumah ke rumah. Tetapi kumpulan tersebut kini sudah disertai oleh ibu-ibu UMNGOK. Berbekalkan RM500, jarum-jarum halus sudah merayap di kalangan surirumah Sungai Durian Luar.

Kumpulan Pemantau Pengundi Bukan Islam.
Berbalik kepada soal perletakan jawatan Teo Kok Eng, walaupun beliau pada anggapan Pejuang Kecil adalah long ranjer, tidak mempengaruhi pola pengundi Kuala Krai tetapi kesempatan ini akan dipergunakan sepenuhnya oleh jentera UMNGOK itu. Menyedari situasi ini, maka perlulah pimpinan membuat perlantikan serta pengantian Penghulu Kaum ini secara serta merta dan perlulah diberi tumpuan. Oleh itu satu kumpulan pemantau pengundi bukan Islam perlu ditubuhkan.